Przejdź do treści

Jak to zrobić żeby tak porządnie odpocząć? Relaksacja a odprężenie podobne ale nie to samo.

    Jak dbac o zdrowie psychiczne. Rober Banasiewicz. 07042024 2 1

    Czy relaksacja jest tym samym co odprężenie?

    Tak może się wydawać na pierwszy rzut oka. Zwłaszcza kiedy te słowa są tuż obok siebie w tytule tego artykułu. Moim zdaniem jednak, odprężenie to już efekt końcowy, natomiast techniki relaksacji są niejako drogą prowadzącą Cię do odprężenia. Głębokie odprężenie to wcale nie jest stan najłatwiejszy do osiągnięcia. Dlatego podzielę się z Tobą kilkoma technikami relaksacji i wierzę, że to Ci pomoże. 

    Wyobrażam sobie, że wiesz, kiedy jesteś odprężony. Czujesz to wyraźnie, bo nie da się tego pomylić z niczym innym. 

    Wyobraź sobie, że długim biegu (na przykład, żeby zdążyć na autobus)  zatrzymujesz się i decydujesz, że nie biegniesz się dalej. Oddech Ci się uspokaja a rytm serca stopniowo zwalnia. Komunikat z ciała do mózgu jest prosty, bieg się skończył, teraz jest czas na odpoczynek. Do tego dążymy, do tego wewnętrznego uczucia odprężenia, zatrzymania po długim biegu w codziennym życiu. 

    Czytaj!

    Czytanie książek może pomóc Ci przekierować uwagę z tego, co zaprząta Ci głowę na coś innego. Wiem, że tematyka książek jest różna. Może zainteresują Cię książki oparte na faktach albo biografie. Książki o tematyce przyrodniczej albo takie z wartką akcją. Cokolwiek wybierzesz, zacznij czytać z takim nastawieniem, że to jest coś, co ma Cię zrelaksować. Moim zdaniem czytanie naprawdę może przenieść Cię w inny, ciekawy i często nieznany świat. 

    Jestem ciekawy Twoich książkowych wyborów, podziel się ze mną komentarzu co lubisz czytać. Pamiętaj, czytaj tylko to, co ma na Ciebie ten relaksujący wpływ. To nie są zalecania lektur szkolnych a jedna z technik relaksacji, która ma pomóc Ci w odprężeniu. 

    Czy aktywność fizyczna może pomóc w relaksacji a w konsekwencji prowadzić do odprężenia?

    Absolutnie tak i to z kilku powodów. Zobacz, co  przeczytałem na jednej ze stron promującej aktywność fizyczną jako jedną z form dbania o zdrowie. 

     “Organizm człowieka już po około 30 minutach wysiłku fizycznego rozpoczyna nadprogramową produkcję endorfin. Towarzyszy temu uczucie zadowolenia i szczęścia (…) Jednocześnie znacznemu osłabieniu podlegają doznania związane z bólem bądź napięciem emocjonalnym.” 

    Spadek napięcia to efekt mniejszego poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Jak wiesz, za duża ilość tego hormonu naprawdę wpływa negatywnie na Twoje zdrowie. A już długo utrzymujący się stres, może przerodzić się w chroniczne napięcie, z którego droga do głębokiego odprężenia znacznie się wydłuża.

    Jakąkolwiek aktywność fizyczną wybierzesz, zacznij z tym nastawieniem, że to jest właśnie coś, co jest Twoją drogą do tego, żebyś poczuł się odprężony. Spacer czy kilka przysiadów, naprawdę możesz zacząć już dziś. 

    To teraz mam dla Ciebie kolejną propozycję i to taką, która nie wymaga ani skupienia, jak przy czytaniu ani ruchu, jak przy aktywności fizycznej. 

    Wyśpij się! 

    Tak, dobry sen to jeden z tych podstawowych kroków do odprężenia. Kiedy jesteś wyspany to nie tylko łatwiej się myśli, jedzenie smakuje jakby bardziej a korki w drodze do sklepu tak bardzo nie drażnią. Porządny sen to odpoczynek dla wszystkich organów wewnętrznych. Podczas snu odpoczywa też Twój mózg, bo w końcu nie jest zajęty przetwarzaniem bodźców.

    Jeśli mój artykuł zainspiruje Cię do skorzystania z jednej techniki relaksacji, o niech to będzie zadbanie o lepszy sen. 

    Słuchaj muzyki! 

    Podobnie jak z czytaniem, gusta muzyczne są różne i jak wiemy, z nimi się nie dyskutuje. Spróbuj posłuchać chociaż jednego utworu z takim nastawieniem, że to jest coś, co może Ci pomóc w zrelaksowaniu się. Myślę, że to jest kolejna technika relaksacyjna, która jest dosyć łatwo dostępna. Niektórzy lubią utwory instrumentalne, inny dynamiczne a jeszcze inni najchętniej słuchają muzyki klasycznej.

    Przyznaj, pomyślałeś od razu, że nie masz czasu na słuchanie muzyki? To włącz coś w tym samym czasie, kiedy przygotowujesz sobie coś do jedzenia. To prostsze niż zakładasz, tylko zrób ten pierwszy krok.

    Odprężenie jest zdrowe i przyjemne.

    Podzieliłem się z Tobą tutaj kilkom przykładami technik relaksacyjnych, które moim zdaniem są dostępne dla każdego. Książki możesz wypożyczyć z biblioteki, muzyki posłuchać w internecie no i na spacer iść choćby przez osiedle czy po parku. 

    Życzę Ci też dobrych, spokojnych nocy, żebyś się wysypiał. Po dobrze przespanej nocy będziesz miał więcej życiowej energii. Człowiek odprężony to ten z uśmiechem na twarzy, pogodny i życzliwy. I tego Ci życzę, zresztą sobie też! 

    Co o tym wszystkim myślisz?

    Śmiało, napisz w komentarzu, jak się czujesz w sprawie relaksacji i odprężenia, chętnie przeczytam i będę Ci dopingować. Pamiętaj, że nasza społeczność to wspierająca się grupa ludzi, która ma podobne doświadczenia. Twoje podzielenie się swoją historią może być dla kogoś ważną inspiracją. A i dla mnie to ważne, widzieć, że korzystasz z tych treści! 

    SamoPolecajki

    W tym miejscu kilka moich samopolecajek:

    1. Napisz komentarz, żeby artykuły mogły żyć sobie życiem pełnym i nieustającym. Przewiń stronę i wpisz w okienku.

    2. Dopisz się do newslettera, żebyś mógł otrzymywać nowe teksty, zanim inni o nich się dowiedzą. Niczego nie przegapisz. Przewiń stronę i dodaj swój e-mail i imię do newslettera.

    3. Wejdź na patronite.pl i zostań Patronem. Wiele moich projektów uda mi się realizować dzięki wsparciu ludzi. Wystarczy kliknąć baner poniżej.

    Wspieraj Autora na Patronite

    A jeśli spodobało Ci się to, co napisałem i masz chęć postawić mi kawę bądź kawałek pizzy, nie powstrzymuj tej potrzeby.

    Będzie mi bardzo miło także, jeśli zwyczajnie przybijesz piątkę. 

    button 2

    Bądź zdrów, ducha nie gaś! 

    2 komentarze do “Jak to zrobić żeby tak porządnie odpocząć? Relaksacja a odprężenie podobne ale nie to samo.”

    1. Hej Robert!
      Masz rację – relaksacja to nie to samo co odprężenie. Fajnie to zestawiłeś 🙂 I w dodatku wszystkie techniki relaksacji, które proponujesz działają. Przynajmniej na mnie 🙂

      Piąteczka Wodzu ;))

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *